Nelisse Groenten & Fruit

Zonneplein 7-10
4624 BC Bergen op Zoom
(0164) 25 85 69

Advies

Bij de groenteman kunt u terecht voor al uw vragen over groenten en fruit. Want naast de beste producten biedt de groenteman u nog iets anders, namelijk aandacht en advies. De groenteman is uw persoonlijke voedingsadviseur. Hij helpt u bij het maken van gezonde, lekkere, verantwoorde en verrassende keuze. Advies en persoonlijke aandacht bij de groenteman zijn heel normaal. Deze vakman kan u echt alles vertellen over zijn producten!

Bereidingsinstructies

Bereidingsinstructies

Koken
Koken is het helemaal of bijna gaar maken in water (of een combinatie van water en wijn of sap) dat ‘kookt’. Dat wil zeggen: een temperatuur van 100 graden heeft. Slinkgroenten, zoals andijvie en spinazie verliezen tijdens het koken zoveel vocht dat het water dat na het wassen aan de groenten blijft hangen al voldoende is om in te koken. Kook slinkgroenten op een middelhoog vuur en roer regelmatig. Stevige groenten, zoals wortelen en bleekselderij, worden gekookt in weinig water. Dit is ongeveer een kwart van de hoeveelheid groenten, die je wilt koken.
 
Roerbakken
Door roerbakken maak je van groenten met een beetje olie in enkele minuten een heerlijk gerecht. Zet voordat je gaat roerbakken alle ingrediënten op volgorde klaar, gewassen en gesneden. Snij alles in kleine stukken van gelijke grootte. Verhit een wok op een lage of middelhoge warmtebron een paar minuten voor. Doe een beetje olie in de pan als deze goed heet is en verhit de olie. Voeg de ingrediënten toe en zet de warmtebron hoog. Zo is het gerecht snel klaar en blijven de groenten fris, knapperig en worden ze niet vet. Gebruik een lepel met een lang handvat of een spatel om de ingrediënten tijdens het roerbakken steeds te keren, zodat alles gelijkmatig en snel wordt gebakken.
 
Grillen
Groenten grillen kan door middel van een grillelement in de oven, een grillplaat, een grillpan of op de barbeque. Het is van belang dat het grillelement of de grillpan goed heet is. Wanneer groenten alleen een bruin korstje nodig hebben, maar niet gaar hoeven te worden, kan de afstand tot het grillelement klein zijn. Moeten de groenten ook nog garen dan moet die afstand groter zijn. Het meest smakelijk worden groenten als je ze bestrijkt met bijvoorbeeld olijfolie of olie met knoflook en ze bestrooid met verse kruiden,
 
Smoren
Smoren is het langzaam afgedekt garen van groenten met een beetje vet, vocht en meestal kruiden. Het vocht kan uit de groenten komen, maar kan ook als bouillon/wijn worden toegevoegd. Smoren moet langzaam op een laag vuur, zodat de groenten de tijd hebben smaak en geur op te nemen.
 
Magnetron
Bijna alle groenten kunnen snel en gemakkelijk in de magnetron worden bereid. Er wordt geen zout en (bijna) geen water toegevoegd. Snij groenten in stukken van gelijke grootte. Leg de groenten het liefst in een lage wijde schaal in één laag met dikke, harde delen naar buiten. Bijvoorbeeld stelen van broccoli of dikke uiteinden van witlof. Dek de groenten af en zet ze dan in de magnetron. Besprenkel harde groentesoorten, zoals sperzie- bonen met water, voordat ze in de magnetron worden gezet. Droog slinkgroenten met behulp van een slacentrifuge of een schone theedoek voordat ze worden bereid. Er komt genoeg vocht vrij tijdens het koken. Stel altijd de kortste bereidingstijd in, er kan altijd tijd bij, als je de groenten nog te hard vindt. In de bereidingswijzer is voor de kooktijd uitgegaan van een magnetron met een vermogen van 750-800 Watt. Groenten worden altijd op vol vermogen (de hoogste stand) bereid.
 
Stomen
De groenten worden gaar in de damp van kokend water, bouillon of wijn. Omdat ze niet in aanraking komen met de kokende vloeistof, gaan de groenten niet kapot. De gaartijd is bij stomen wel altijd iets langer. Stomen kan onder andere in een elektrische stoompan, een bamboestoommandje dat op of in een pan met kokende vloeistof wordt gezet of in een hitte bestendige zeef of vergiet boven een gewone pan.
 
Bron: www.groentenfruitbureau.nl

Nieuws & tips

Zo veel sappiger

De limoen is familie van de citroen,  maar ook van de sinaasappel. De schil is dun, vrij glad en groen. Het zure en geelgroene vruchtvlees is veel geuriger, aromatischer en sappiger dan dat van een citroen. Het voorkomt tevens bruinverkleuring van fruit zoals een appel of banaan. Toch handig om te weten.

Pasen

Geniet tijdens Pasen van een heerlijk paasontbijtje of paasbrunch. Dek de tafel met al het lekkers van de groentespecialist. Vers fruit, verse groenten of zelf gemaakte smoothies. Vraag uw groentespecialist voor advies.

Opening aspergeseizoen

De koningin der groente is weer in het land en brengt veel gezonde voordelen met zich mee. Zo zijn asperges goed voor uw hele lijf, bevatten ze veel vitamine E, mineralen en weinig calorieën. Wist u bijvoorbeeld ook dat groene (en paarse) asperges meer vitaminen bevatten dan witte? Dit komt doordat deze soorten boven de grond groeien. Tijd dus om lekker te smullen.

De vergeten groente

Wist u dat pastinaak een wortelgewas is met een zoete anijsachtige smaak en een gelige witte kleur? Het wordt ook wel de ‘vergeten groente’ genoemd. Hoewel de pastinaak al in de zomer kan worden geoogst wordt hij meestal gezien als wintergroente. Dit komt omdat de smaak van de pastinaak in de koude periode beter tot zijn recht komt. Bekijk onze receptenpagina voor pastinaak recepten!

Rijpen na het plukken

We eten volop gele bananen, maar bananen met elke kleur heeft zo zijn eigen voordelen. Van stevig en groen tot bruin en zacht. Bananen blijven rijpen, nadat ze geplukt zijn. Ze maken andere vruchten ook rijper als ze naast elkaar op de fruitschaal liggen. Houdt hier dus rekening mee.

De kiwi uit China

U kent vast wel het verhaal dat kiwi’s uit Nieuw-Zeeland komen, maar eigenlijk komen ze uit China. Daar noemde men deze vrucht in de oudheid Yang Tao. Oorspronkelijk had de kiwi alleen groen vruchtvlees, maar pas sinds 2000 is de gouden kiwi door veredeling op de markt gekomen. Ze schijnen ook iets gezonder te zijn...Maar lekker zijn ze zeker!

Grapefruit...lycopeen?

Zin een friszoete smaak vandaag? Een grapefruit is dan zeker geschikt. Het bevat bovendien anderhalf keer meer vitamine C dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Daarnaast bevat de grapefruit kalium en bevat deze supergezonde vrucht lycopeen. Lycopeen? Jazeker, dit zorgt voor de rood-roze kleur van het vruchtvlees. Smullen maar!

Valentijnsdag

Verwen uw geliefde op Valentijnsdag 14 februari met een heerlijk Valentijns ontbijt met champagne, verse broodjes en croissants. Of maak bijvoorbeeld heerlijk muffins in de vorm van een hartje of maak een romantisch diner voor twee. En vergeet niet…liefde gaat door de maag!

Lekkerder met een beetje vorst

Niets is lekkerder dan boerenkool waar een laagje vorst overheen is gegaan. Winterboerenkool is bestendig tegen de kou waardoor u de hele winter kunt genieten van dit groene gewas. Wist u dat dat de bladeren van deze kool zelfs lekkerder en zoeter smaken na een beetje vorst? Dit komt doordat het zetmeel in de bladeren omgezet wordt in suikers. Reden genoeg voor een bezoek aan de groentespecialist.

Grapefruit...lycopeen?

Zin een friszoete smaak vandaag? Een grapefruit is dan zeker geschikt. Het bevat bovendien anderhalf keer meer vitamine C dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Daarnaast bevat de grapefruit kalium en bevat deze supergezonde vrucht lycopeen. Lycopeen? Jazeker, dit zorgt voor de rood-roze kleur van het vruchtvlees. Smullen maar!

Valentijnsdag

Verwen uw geliefde op Valentijnsdag 14 februari met een heerlijk Valentijns ontbijt met champagne, verse broodjes en croissants. Of maak bijvoorbeeld heerlijk muffins in de vorm van een hartje of maak een romantisch diner voor twee. En vergeet niet…liefde gaat door de maag!

Lekkerder met een beetje vorst

Niets is lekkerder dan boerenkool waar een laagje vorst overheen is gegaan. Winterboerenkool is bestendig tegen de kou waardoor u de hele winter kunt genieten van dit groene gewas. Wist u dat dat de bladeren van deze kool zelfs lekkerder en zoeter smaken na een beetje vorst? Dit komt doordat het zetmeel in de bladeren omgezet wordt in suikers. Reden genoeg voor een bezoek aan de groentespecialist.

Nelisse Groenten & Fruit

Zonneplein 7-10
4624 BC Bergen op Zoom
(0164) 25 85 69
maandag 08:00 - 17:30
dinsdag 08:00 - 17:30
woensdag 08:00 - 17:30
donderdag 08:00 - 17:30
vrijdag 08:00 - 18:00
zaterdag 08:00 - 15:00
zondag Gesloten